Slik lager du en god nettside

Dagens foreldre jakter barnehager på nett. En god nettside øker sjansen for at de velger nettopp din.

Det finnes mange grunner til at barnehagen bør investere tid og penger i nettsiden sin.

De aller fleste barnehageforeldre har tilgang til internett og de aller fleste av dem foretrekker å hente informasjon på nett. En god nettside er dessuten en unik mulighet til å fortelle historien om barnehagen din gjennom tekst og bilder.

Konkurrentene dine er der!

En god nettside gjør dessuten at barnehagen er tilgjengelig 24 timer i døgnet, noe som både er god kommunikasjon og tidsbesparende.

Og sist, men ikke minst: Konkurrentene dine er der! Dagens foreldre stiller stadig høyere krav og mange orienterer seg om barnehagetilbudet på nett. Ei god nettside øker sjansen for at de velger nettopp din.

Er barnehagens nettside et godt utstillingsvindu for din barnehage? Eller har du behov for å oppgradere nettsiden eventuelt bygge opp en helt ny side. Vi gir deg gode råd for å lykkes på nett.

Slik kan barnehagens nettside bli bedre:

• Fortell den unike historien om din barnehage: Hva er spesielt med barnehagen din? Løft det frem og vis det i tekst og bilder på nettsiden.
  • Ta alltid utgangspunkt i brukeren: Det er brukeren (for eksempel foreldrene) som definerer om du har en god nettside eller ikke! Ta derfor alltid utgangspunkt i brukeren. Finner de enkelt frem til denne informasjonen? Bruker jeg ord som brukeren forstår?
  • Lag gode og selvforklarende menypunkter: Bruk ord i menyen som brukeren forstår. Styr unna vanskelige faguttrykk. Kall en spade en spade! Husk at nettsiden er selvbetjent og foreldrene skal forstå hva de leter etter.
  • Lag meningsbærende overskrifter: En god overskrift bruker relevante ord som brukeren forstår og som viser hva innholdet på siden handler om.
  • Skriv det viktigste først: Innledningen skal inneholde den viktigste informasjonen: Hvem, hva, når og hvor.
  • Fatt deg i korthet – og si det enkelt: Det enkle er ofte det beste, spesielt på nett. Husk at korte tekster oftere blir lest enn lange. Lag heller en lenke til et vedlegg for å utdype informasjonen.
  • Les korrektur: Skrivefeil på nettsiden gir et dårlig førsteinntrykk og trekker ned helhetsinntrykket. Bruk gjerne en kollega til å lese korrektur på tekster du har skrevet.
  • Bruk bilder: Et bilde sier mer enn 1000 ord og er et viktig blikkfang på nettsiden. Er dere mye på tur med barna, vis det med bilder. Har dere gjort noe litt utenom det vanlige, fortell det med bildene. Men vær varsom! Bilder på nett kan fort bli misbrukt. Still deg selv spørsmålet: «Er dette et hyggelig bilde som barnet vil like å se om 10 år?».
  • Last ned datatilsynets veiledningshefte om hvordan vi skal håndtere bilder av barn på nettet her

Vurderer barnehagen din en helt ny nettside?

PBL Barnehageweb er en løsning som gjør det enkelt for dere å lage en profesjonell nettside. Du trenger ingen forkunnskaper for å komme i gang. Skulle du trenge hjelp underveis, får du det av oss!

PBL Barnehageweb brukes i dag av mer enn 900 barnehager i Norge, Sverige og Finland. Mer enn 120.000 foreldre har mulighet til å følge med på sitt barns hverdag i barnehagen gjennom PBL Barnehageweb.

En av fordelene med vår løsning er at du får en nettside som er åpen for alle og som er et viktig utstillingsvindu ut mot potensielle foreldre. Bak innlogging får foreldrene tilgang til intern informasjon og kommunikasjon med barnehagen. I tillegg har de ansatte en egen administrasjonsside for dokumentasjon og kommunikasjon. Alt logisk bygd opp og samlet på én plattform.

Ny og forbedret registrering

PBL Barnehageweb har gjort store forbedringer av funksjonen oppmøteregistering, hvor du kan registrere barn inn og ut. I barneloggen kan du også legge inn ferie, fri og fraværende status på barna.

I den oppdaterte versjonen kan du legge inn kommentarer både i dag, og framover i tid som vil dukke opp på barnet den aktuelle datoen. I tillegg kan du registrere sovetider, måltider, toalettbesøk og bleieskift. Med andre ord, alt som har foregått med penn og papir kan du nå enkelt legge inn elektronisk.

PBL Barnehageweb:

• Enkel og brukervennlig administrasjon
  • Design tilpasset mobil og nettbrett
  • Passordbeskyttet område for foreldre
  • Kommunikasjon på e-post og SMS til ansatte og foresatte
  • Velg mellom mange ulike design
  • Lag og publiser ukeplaner
  • Opprett bildealbum
  • Send e-post og SMS
  • Nyheter fra barnehage.no
  • Fri brukerstøtte

• PBL-medlemmer kr 345,- per måned (kr 4.140,- per år)