Registrer tillatelser rett i PBL Barnehageweb

Vi har nå gjort det enkelt for både barnehage og foreldre å registrere tillatelser i løsningen.

PBL Barnehageweb er en trygg og enkel kommunikasjonskanal til foreldrene. Du kan registrere blant annet oppmøte, ferie og sovetider på barna. Og nå kan du også registrere tillatelser i løsningen.

Les mer om PBL Barnehageweb.

Personopplysningsloven krever innhenting av samtykke for blant annet registrering, lagring og utlevering av personopplysninger. Barnehagen må derfor be om foresattes samtykke i forbindelse med utlevering av adresselister, fotografering og videofilming av barnet i barnehagen.

Nå har vi gjort det mulig for barnehagen å registrere disse tillatelsene i løsningen. Foreldrene kan også svare på disse på sine egne sider.  Da får både barnehagen og foreldrene full oversikt over alle  tillatelser som er knyttet til barnet.

Prøv PBL Barnehageweb gratis i 30 dager.

For ansatte i barnehagen: På forsiden til PBL Barnehageweb for ansatte er det lagt til en ny flis kalt «Innstillinger»:

I fanen «tillatelser» vil barnehagen kunne registrere nye tillatelser.  Første gang man bruker dette vil det være mulig å bruke de forhåndsdefinerte tillatelsene som er lagt inn.

Tillatelser-fanen vil se slik ut etter at flere tillatelser er registrert. Her kan man bare opprette nye og slette gamle. Redigering av eksisterende tillatelser er ikke mulig.

Hvis det er nødvending kan du legge til detaljer for tillatelsen.

For at barnehagen skal ha oversikt over tillatelsene og besvarelsene til foreldrene, er det lagt til to ulike rapporter. En for oversikt basert på tillatelsen og den andre basert på hvert enkelt barn.

Rapporten basert på tillatelsene vil inneholde informasjon over antallet med bevarelser. Ved å klikke på detaljer, vil du få opp en liste over alle barn vises. I rapporten på hvert enkelt barn får barnehagen informasjon om hva foreldrene har svart, i tillegg til hvem som har svart og når det ble gjort.

Det blir i tillegg lagret som historikk, og du kan se hvilke foresatte som har svart hva og når. Dette er kun tilgjengelig i databasen, og er ikke synlig for brukerne.

For foreldre har det nå kommet en ny fane kalt «barn» på foreldre-siden. Denne er igjen delt inn i to faner, en for informasjon og en for tillatelser.

Informasjonsfanen inneholder informasjon som er registrert på barnet, samt informasjonen som er lagret om foresatte.

Hvis den foresatte som er innlogget har flere barn, byttes barn ved hjelp av nedtrekksmenyen.

Fanen for tillatelser vil se slik ut. Når en foresatt svarer på en tillatelse, registreres dette, og vises på hver tillatelse. Hvis en tillatelse er besvart, vil den alltid måtte være besvart.

Når barnehagen oppretter nye tillatelser, vil denne meldingen vises hos foreldrene. Den vil bli borte ved refreshing av siden, eller ved ny innlogging.